دو ساعت در هفته دوز کلیدی، بسر بردن در طبیعت برای دستیابی به سلامت و تندرستی است

13ژوئن 2019- بر اساس نتایج یک مطالعه ی جدید در مقیاس بزرگ، بسر بردن در طبیعت بمدت حداقل دو ساعت در هفته ممکن است یک آستانه ی حیاتی برای ارتقای سلامت و تندرستی[1] باشد.

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه اکستر نشان می دهد افرادی که حداقل 120 دقیقه از زمان خود را در طول هفته در طبیعت بسر می برند، به احتمال زیاد به سلامت جسمی و روانی بیشتری نسبت به افرادی که در تمام طول هفته اصلا به طبیعت نمی روند، دست می یابند. با این حال، هیچ مزایایی برای افرادی که از مناظر طبیعی مانند پارک های درون شهر، جنگل ها، پارک های ملی و سواحل برای مدت کمتر از 120 دقیقه در هفته بازدید کرده اند، گزارش نشده است.

این مطالعه با بررسی اطلاعات مربوط به تقریبا 20،000 فرد در انگلستان انجام گردید. محققان دریافتند که مهم نیست که این 120 دقیقه در یک بار سفر یا چندین بازدید کوتاهتر از طبیعت حاصل شود. همچنین این آستانه ی 120 دقیقه ای برای مردان و زنان، بزرگسالان جوان تا سالخورده، در میان گروه های مختلف شغلی و قومی، از جمله افرادی که در مناطق ثروتمند و فقیر زندگی می کنند و حتی در میان افرادی که به بیماری های دراز مدت و مزمنی مانند دیابت مبتلا هستند و یا معلولیت دارند، یکسان است.

دکتر Mat White از دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: به خوبی مشخص شده است که بسر بردن در طبیعت بیرون از منزل می تواند برای سلامتی و تندرستی مردم مفید باشد، اما تاکنون ما نمی توانستیم آستانه ای برای مقدار زمان کافی برای دستیابی به این اثرات ارائه دهیم. در این تحقیق، اکثر بازدیدکنندگان در طبیعت اطراف منازلشان( در عرض دو مایل از خانه) وقت خود را  می گذراندند بنابراین به نظر می رسد حتی بازدید از فضاهای سبز درون شهرها می تواند مفید باشد. بسر بردن در طبیعت بمدت دو ساعت در هفته یک هدف واقع بینانه برای بسیاری از مردم است، به خصوص با توجه به اینکه این مدت زمان می تواند در طول یک هفته پخش شود.

شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد صرفا زندگی در یک محله ی سرسبز می تواند برای سلامتی مفید باشد، برای مثال به دلیل کاهش آلودگی هوا. اطلاعات مورد بررسی در تحقیق کنونی از نظر سنجی [2]MENE، استخراج گردید که بزرگترین مطالعه ی جهانی است که به جمع آوری داده ها در مورد تماس هفتگی مردم با محیط زیست طبیعی پرداخته است.

پروفسورTerry Hartig  از دانشگاه اوپسالا در سوئد، و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: دلایل زیادی برای کسب فواید سلامت جسمی، روحی و اجتماعی با صرف زمان در طبیعت وجود دارد، از جمله بدست آوردن دورنمایی از شرایط زندگی و دستیابی به نظرات مثبت، کاهش استرس، و لذت بردن از زمانی مفید با دوستان و خانواده. یافته های کنونی، از توصیه به گذراندن زمان در طبیعت برای ارتقای تندرستی و سلامت پایه، درست مشابه با دستورالعملهای انجام فعالیت فیزیکی هفتگی، حمایت می کند.

منبع:

Scientific Reports, 2019; 9 (1) DOI: 10.1038/s41598-019-44097-3

www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190613095227.htm

 



[1]تندرستی(wellbeing) به ابعاد گوناگون و مرتبط با هم سلامت جسمی، روانی و اجتماعی اشاره دارد كه فراتر از تعريف سنتی سلامت است

[2]Natural England's Monitor of Engagement with the Natural Environment Survey